NetworKING 4 – Magdalena Michalak o networkingu w codziennej pracy dziennikarza

W środę odbyło się kolejne spotkanie poświęcone tematyce networkingu i jego praktycznym odsłonom w życiu każdego, kto poświęca swój czas i uwagę na rozwój kariery zawodowej. Tym razem, współpraca agencji kreatywnej Vibematters, Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego oraz SKN MarkeTEAM, zaowocowała spotkaniem z Panią Magdaleną Michalak, dziennikarką TVP3 Łódź.

Aby mieć możliwość sprawnego działania w branży dziennikarskiej, potencjalny kandydat powinien posiadać, oprócz wyksztalcenia kierunkowego, swoisty zalążek, ku temu, aby rozwijać się i nie utracić motywacji, po kilku latach działalności. Każdy dziennikarz zaczyna od drobnych artykułów, po to, aby zdobyć warsztat i obrać konkretną dziedzinę, szczególnie istotną dla niego. W przypadku Pani Magdaleny Michalak, była to tematyka społeczna, której poświęciła znaczną część swojej uwagi, podczas dwudziestu lat działań w zawodzie. Brak instytucji mentora w tym środowisku(który byłby w stanie pokierować nowicjuszem i udzielić mu wskazówek, jak zarządzać swoją karierą), na starcie generuje konieczność usamodzielnienia się początkującego dziennikarza.

Szczególnie trudne w tym zawodzie, zgodnie z przypuszczeniami, okazały się być nienormowane godziny pracy i ogromna liczba telefonów(często 40-60 dziennie), które Pani Magdalena Michalak otrzymuje w związku z obejmowanym stanowiskiem w Redakcji TVP3 Łódź. To właśnie ten ogrom telefonów i kontaktów, które powstają przy okazji realizacji, np. Łódzkich Wiadomości Dnia, reportaży i codziennej pracy, generuje potrzebę katalogowania i zarządzania bazą kontaktów. Pani Magdalena przyznaje, że w jej wydaniu, wygląda to z pozoru, nieco chaotycznie. Aby uniknąć niekomfortowych sytuacji, pomyłek i nieścisłości, każdy numer telefonu jest dokładnie opisywany. Uwzględniane są przy tym, oczywiście, imię i nazwisko, ale także obejmowane stanowisko, nazwa firmy, okoliczność współpracy. Każdy kontakt jest zapisywany w taki sposób, ponieważ każdy może okazać się przydatny przy okazji realizacji kolejnych materiałów. Warto zwrócić uwagę, że taka forma radzenia sobie ze stale rosnącą bazą kontaktów, została wspomniana już po raz drugi w trakcie spotkań NetworKING.

Co się tyczy samego utrzymywania bliższych relacji, to podkreślona została konieczność stałej troski i ich ?dopieszczania?. Biorąc pod uwagę codzienną pracę dziennikarza ? bywa to często utrudnione. Wystarczy jednak podjąć działania, które zapewnią druga osobę, że pamiętamy o niej i o perspektywie wspólnego spotkania.

Uczestnicy spotkania otrzymali garść pożytecznych wskazówek dotyczących operowania głosem oraz prowadzenia rozmów telefonicznych z potencjalnymi sponsorami oraz partnerami wydarzeń kulturalnych. Przede wszystkim, należy znać cel wykonywanego telefonu. Umiejętność formułowania myśli, przekazywania ich krótko, zwięźle, to podstawy, nad którymi każdy powinien pracować. Należy liczyć się z tym, że logiczne konstruowanie zdań, mocny, ale nie piskliwy, lub krzykliwy ton, mogą stanowić o przebiegu rozmów i negocjacji. Szacunek dla rozmówcy i dostosowanie się do jego czasowych możliwości, to elementy konieczne, aby nie stracić swojej szansy na dalsze rozmowy. A co się tyczy dalszych rozmów ? kluczem jest unikanie działań, które postrzegane są, jako nachalne. Ponadto, okazuje się, że dobre oddychanie jest równoznaczne z dobrym mówieniem, a korek od wina, to świetny ?trener? poprawnego artykułowania dźwięków. Pani Magdalena Michalak zwróciła również swoją uwagę, na sposób prowadzenia rozmów. Bardzo cenna

Praca dziennikarza została przedstawiona uczestnikom spotkania w bardzo przekrojowy sposób. Wskazówki udzielone osobom zgromadzonym na Sali, anegdoty z życia dziennikarza wplecione w odpowiedzi na pytania od publiczności i zaangażowanie ze strony Pani Magdaleny Michalak sprawiło, że spotkanie przebiegło w bardzo ciepłej atmosferze.
Mamy nadzieję, że spotkamy się już niebawem. Szczegółów spodziewajcie się na Waszych skrzynkach pocztowych i FB MarkeTEAM.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.